5. mars 2012

Temauke: PENT SAGT! (Dag 1)

Inspirert av mitt eget innlegg om ordskyer (word clouds) vier jeg denne uken mine innlegg til kloke, inspirerende, oppløftende og visuelt uttrykksfulle sitater og ordbilder. Rett og slett! Alle eksempler jeg linker til er gratis for nedlastning/print (personlig bruk).

Utfordringen til meg selv denne uken er å lage mitt eget ordbilde - på norsk.
For selv om det er mye flott for gratis for nedlastning/print på engelsk, så savner jeg gode bidrag på morsmålet. (Vet du om noen? Tips meg!).

Jeg har valgt å starte temauken med en klassiker som "alle" har sett:


Keep calm and carry on. Et passende budskap på en mandag, synes jeg. Denne har jeg hatt på min iPhone i lang tid, og den hjelper meg faktisk å pause hodet når jeg føler at jeg er i ferd med å stresse helt av skinnene. Den har blitt rekonstruert i utallige varianter, men originalen er selvsagt aller best - alltid (eller i hvert fall som oftest ;-)).

Det er nok ikke alle som kjenner historien bak originalen. Ifølge Wikipedia var dette en propagandaplakat laget av britiske myndigheter for å berolige folket ved utbruddet av andre verdenskrig i 1939. Den ble bare produsert i et begrenset opplag, og nådde derfor ikke ut til folket slik intensjonen var. Plakaten ble gjenoppdaget i 2000, og motivet har siden blitt hyppig brukt av ulike selskaper og på produkter av ymse slag.

Hos SimplyFreshDesigns.com får du en god rekonstruksjon av plakaten for gratis nedlastning/print i hele 8 ulike fargevarianter, og enda mer om historien.


 Print it. And carry on. :-)

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...